جنگ احد: بررسى جنگ احد از ابعاد سیاسى و نظامى : 

پس از گذشت یک سال از دو پیروزى مهم جنگ بدر و بنى قینقاع ، جنگ احد آغاز شد، یکى از علل پیدایش جنگ احد شکست مشرکین و یهود و در دو غزوه بدر و بنى قینقاع بود، شرک به صورت حقد و کینه در دلهاى آنان راه یافته بود.

پس از اینکه مشرکین در جنگ بدر شکست خوردند و به سوى مکه بازگشتند ابوسفیان رئیس قریش مشرکین را جمع نموده و بیانیه اى را بدین مضمون صادر کرد: کسانى که در این جنگ (بدر) کشته داده اند حق ندارند بر کشتگان خود عزادارى کنند و بر آنان اشک ماتم بریزند زیرا گریه بر کشتگان عقده ها را پاره مى کند و کینه هایى را که از محمد و یارانش به دل گرفته ایم از دل بیرون خواهد آمد و روح انتقام جویى از مردم گرفته خواهد شد و آنان دیگر در جنگ علیه مسلمانان شرکت نمى کنند.

سخن ابوسفیان در میان قریش تاءثیر به سزایى گذاشت بدین لحاظ قریش ‍ سخنان ابوسفیان را پذیرفته و در طول یک سال خود را جهت یک جنگ تمام عیار با تجهیزات و امکانات بالایى آماده نمودند و در پى این تصمیم نیروهاى جنگى خود را در تیپهاى مستقل و گردانهاى احتیاط آماده نبر کردند و زمینه حمله گسترده را به یثرب - مدینة الرسول که در آن عصر به مرکز حکومت اسلامى تبدیل شده بود - آماده نمودند.

در جلسه مشورتى که سران مشرکین در دارالندوه تشکیل داده بودند تصمیم بر این شد که هزینه جنگ - که حدود 50 هزار دینار تخمین زده مى شد - از سود تجارتى قافله ابى سفیان که در سالهاى گذشته با موفقیت حاصل شده بود پرداخت گردد.

ابوسفیان هزینه سپاه را پذیرفت و به عنوان فرماندهى کل سپاه مشرکین قریش انتخاب گردید، چون او در ترتیب نیرو و تنظیم و فرماندهى نظامى بسیار زبر دست و زیرک و نیرومند بود و از اطلاعات نظامى و سیاسى خاصى برخوردار بود و با فرماندهان زبده نظامى رابطه دوستى تنگاتنگى داشت .

نظریه : به نظر مى رسد که دشمن در طى یک سال که از جنگ بدر گذشت نیروهاى اطلاعاتى خود را جهت شناسایى مناطق آسیب پذیر در مدینه به کار گرفته و از راههاى نفوذى به داخل مدینه کاملا آگاه شد و بر طبق اطلاعات صحیح و نقشه هاى نظامى دقیق به مدینه حمله نمودند.

بى جهت نبود که سپاه مشرکین در پشت کوههاى احد موضع گرفته بودند و فرماندهى نیروهاى زرهى خود را به خالد بن ولید که یکى از زبده ترین فرماندهان سپاه مشرکین بود واگذار کنند و در پشت سپاه اسلام مستقر نمایند.

بنابراین مسئولت فرماندهى در نظام اسلامى این است که پیش از آغاز عملیات از محل استقرار دشمن و راههاى نفوذى و رفع موانع ایذائى آن اطلاعات لازم را به دست آورده و با اصول سیاسى و نظامى خاصى به دشمن حمله نمایند، زیرا در هر جنگى مساءله پیروزى و شکست مطرح است و شکست و پیروزى نظامى شکست و پیروزى سیاسى را به دنبال دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۳۱ | ۳:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 

بازار رسولی منبع قاچاق انواع سلاح سرد و گرم هست.

مسئولین چرا به خود تکانی نمی دهند؟

اگر مسئولین به فکر بودن دراستان سیستان وبلوچستان امنیت بر   قرار بود.



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٢٦ | ٢:۱٤ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٢٦ | ۱:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

کسی که در قفس غرب استحاله شود        

                                                      به پنجه هوس غربیان مچاله شود

 

خواهرم دیگر تو کودک نیستی  

                                                  فاش‌تر گویم عروسک نیستی

 

خواهرم ای دختر ایران زمین     

                                                 یک نظر عکس شهیدان را ببین

 

 پوشش زهرا مگر این گونه بود!

 

پدرم گفت پدر جان زن اگر زن باشد   

                                                 شیر در خانه و در کوچه و برزن باشد  

 

پدرم گفت که ای دخت نکو بنیادم         

                                                   زلف بر باد نده تا ندهی بر بادم

 

هدف دشمن سنگ افکن، پیشانی ماست  

                                             کسب جمعیتش از زلف پریشانی ماست

 

پدرم گفت گل از رنگ و لعابش پیداست         

                                               زن مؤمنه از طرز حجابش پیداست



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٢٦ | ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 

 



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٢۳ | ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

                                  مشورت

 

درس:اخلاق اسلامی(8)

 

استاد:حجت السلام والمسلمین حاج آقا دکتر باهری

 

 

مقدمه

 

رویکرد بشر به مشورت و تبادل نظر با صاحبان فکر و تجربه ، پیشینه ای به قدمت زندگی او دارد . انسان های دور اندیش برای حل مشکلات و راه یابی به نظرهای درست در حیطه زندگی فردی و اجتماعی ، همواره با افراد خردمند مشورت می کنند و از رأی و نظر آنها برای گشودن گره ها بهره مند می شوند.

با ظهور اسلام و آغاز رسالت حضرت محمد (ص) ، مشورت کردن از ویژگی های افراد مؤمن اعلام شد . قرآن کریم مسئله مشورت را مهم دانسته و آن را به صورت یک فرمان الهی بیان کرده است . در آیه 159 سوره آل عمران خطاب به پیامبر می فرماید : « در کارها با آنان مشورت کن » . بدیهی است پیامبر( ص) از عقل کامل بهره داشت ، درعین حال با افراد صاحب نظر مشورت می کرد و بدین طریق از نیروی فکر و اندیشه آنها استفاده می برد . آن حضرت برای رأی مردم ، ارزش قائل بود و اگر خود نظر دیگری داشت ، نظر اکثریت را می پذیرفت . رسول خدا (ص ) در گفتار و عمل ، فرهنگ مشورت را در جامعه گسترش داد و روح هم اندیشی را در جامعه آن روز نهادینه ساخت .

در این نوشته به اصل شورا و مشورت پرداخته شده که اسلام عزیز یکی از پایه های آئین خود را بر آن اساس قرار داده و پایبندی عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) به آن، ضامن کرامت و عزت مردمان، رهایی و آقایی مستضعفان، زوال و شکست مستکبران، و سلامت و عدالت برای همگان شده است.

جایگاه و اهمیت مشورت

شور و مشورت و شورا به معنای رایزنی و بهره گیری از اندیشه و نظر دیگران، در اسلام و در سیره و منطق عملی پیشوایان حق از اهمیتی بسیار برخوردار است، و به عنوان عملی رشد دهنده و فایده رساننده مطرح شده است؛ و این با مفهوم اصلی شورا سازگار است، زیرا شورا در اصل از «شارَ العسل» گرفته شده است که به معنای بیرون کردن عسل از کندو و عسل استخراج شده است.[1] و روایات متعدد از معصومان بیانگر جایگاه بنیادی و اهمیت اساسی این سنت اسلامی است.رسول اکرم (ص): لا مظاهره اَوثقُ منَ المُشاوره؛ هیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت نیست.[2] در نگاه پیشوایان دین مشورت کننده بر جانب رستگاری است، و از خطا ایمن و به دور است. چنانکه امیر مؤمنان علی (ع) فرمود: «شاور ذوی العقول تأمن الزلل والندم؛ با صاحبان خرد مشورت کن تا از لغزش ها و پشیمانی ها ایمن گردی.[3]

فرمان «وشاورهم فی الامر» و در کار[ها] با آنان مشورت کن.[4] برای رشد دادن مردمان و کرامت نمودن آنان است، تا به سنت نیکوی مشورت آراسته شوند و بر آنچه در اهمیت شورا گفته شد دست یابند. سلامت تصمیم گیری ها در گرو مشورت است.

جامعه ای که فاقد سنت مشورت است، در تب وتاب خود محوری ها و خودسری ها می سوزد و در عدم اعتدال سیر می کند؛ و جامعه ای که در آن شورا اصلی مسلم تلقی می گردد و از اجزای حیات آن شمرده می شود، بهترین راه و مناسب ترین مسیر در برابرشان گشوده می گردد، همان طور که رسول خدا (ص) فرمود: ما تشاور قوم قط الا هدوا الأرشدهم أمرهم؛ هیچ قومی مشورت نکردند جز آن که به بهترین امور هدایت یافتند.[5]

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۱٤ | ۳:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۱٢ | ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۱٢ | ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ۳:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

حاج آقا دکتر محمدی  به بیان خاطره‌ای به نقل از حاج آقا «صدیقی» (امام جمعه موقت تهران و از شاگردان آیت‌الله

 

بهاءالدینی) پرداخت و گفت:«صدیقی به حضرت آیت‌اله بهاءالدین گفت ، آقای من سفر حج را در پیش دارم شما 

سفارشی ، دعایی ، درخواستی ندارید و آقای بهاءالدین فرمودند: من یک دعایی دارم ؛ در کوچه  بنی‌هاشم همان جایی

 

که مادرم حضرت فاطمه را سیلی زدند شما بروید و از خدا بخواهید که دعای من مستجاب شود ، همین. و من به  مدینه

 

رفتم . اما سفارش آقا را فراموش کردم و در مکه بودم که یادم آمد آقا سفارش دعا داشته‌اند دوباره به مدینه برگشتم و

 

دعا کردم که خدایا دعای آقای بهاءالدین مستجاب شود (از این مساله فقط خود خبر داشتم)

 

وقتی به قم آمدم و خدمت آقا شرفیاب شدم آقا فرمودند ، حالا دیگر سفارش من را در مدینه فراموش می‌کنی و

 

به مکه می‌روی و برمی‌گردی...!من هم عذر خواستم و حسابی شرمنده شدم و بعد به آقا گفتم ، آقا دعایتان مستجاب شد .

 

گفتند: بله ، خدا را شکر دعای من مستجاب شد. بعد گفتم آقا لطف بفرمایید که اگر مانعی ندارد مضمون دعایی که داشتید

 

را بیان کنید ، آقا نپذیرفتند و من خیلی سماجت کردم و بالاخره آقا فرمودند : من دعایی کردم که آیت‌الله خامنه‌ای خدمت

 

حضرت امام زمان(عج) برسند که خدا را شکر این دعا مستجاب شد و آقا سیدعلی آقا خدمت ولی عصر رسیدند.»

داغ کن - کلوب دات کام برچسب ها: آقا سیدعلی آقا خدمت ولی عصر رسیدند ، آیت الله بهاءالدینی ، آیت الله بهاء الدینی ، کاظم صدیقی ، دعای آیت الله بهاءالدنی برای مقام معظم رهبری ، دعای آیت الله بهاءالدنی برای آیت الله خامنه ای ،



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ٢:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 

33

ناآگاهی خانواده از خطرات شبکه های ماهواره ای باعث شده تا کانون بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر آثاری تخریبی این فناوری متزلزل شود. از سوی دیگر برخی شبکه های ماهواره ای مانند فارسی وان و زمزمه و من و تو با انتخاب سریالهایی از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا و جذب مخاطب بالا تلاش گسترده ای را برای رواج روابطفرازناشوئی در میان خانواده ها به خصوص جوانان آغاز کرده اند.

خانواده به عنوان اولین پله یک جامعه بسیار ارزشمند و محبوب است و در اسلام هیچ بنایی محبوب تر از خانواده پایه ریزی نشده است چنانکه در قرآن از زن و مرد به عنوان لباس یکدیگر یاد شده است: «هُنّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنّ؛ آنها لباس شما هستند، و شما لباس آنها. هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید». (بقره: ۱۸۷)

باتوجه به اینکه ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام بخاطر انقلاب اسلامی در دنیا شناخته شده است همواره مانند سیبل برای تیر اندازی دشمنان به پایه اسلام تشبیه می شود. از این رو دشمنان اسلام برای از بین بردن ایندین الهی سعی در تخریب پایه ابتدایی آن یعنی خانواده دارند و بهترین راه برای تخریب خانواده ها تزریق فرهنگ غربیست و این وظیفه بر دوش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است.

هدف اصلی فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای، زدودن تقوا، حیا، شرم، وفاداری، تعهد و حس مسئولیت در خانواده‌ها و ایجاد حس رقابت جنسی و تفکر آزاد‌اندیشی مطلق است. در این نوع برنامه‌ها، زن و مرد به جای اینکه انیس و مونس هم باشند، به صورت رقیب یکدیگر نمایش داده می‌شوند و نسبت به هم وفاداری، تعهد و پای‌بندی ندارند.

اعضای یک خانواده وقتی در سریال‌های ماهواره‌ای، خیانت و روابط آزاد زن و مرد را تماشا می‌کنند، این احساس به آنها دست می‌دهد که این افراد در زندگی خود موفق هستند و هیچ مشکلی ندارند. در نتیجه، با تماشای این برنامه‌ها خانواده دچار پوسیدگی می‌‏شود، که پی‏آمدهای منفی آن در جامعه، بی‌بند و باری دختر‌ها و پسر‌ها وافزایش آمار طلاق است.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ٢:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

     گفتند:

                                           چیزی از او به جا نمانده است

                                                      جز راه ناتمام

                                                       شهید گمنام

                                                     فرزند روح الله

   
 


تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ٢:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

si2GqSJ_497

هنگام نشستن پای ماهواره مواظب افکار فرزندانمان باشیم

دیده ها و شنیده های ما کانال افکار ما هستند.

باید مواظب افکار منتقل شده از سوی رسانه باشیم.چون افکار به گفتار و سپس به رفتار و سپس به عادتها و سپس به شخصیت و بعد به سرنوشت ما تبدیل می شوند.

صحنه ها و تاثیرات:

کودکان و نوجوانان ازصحنه های تحریک کننده به سرعت تاثیر می پذیرند.قلب یک کودک و نوجوان چون آینه صاف و شفاف است و صحنه های زشت و زیبا را در خود جای می دهد.سپس از آنها الگو گیری می کند.این همان نتیجه ای است که همه روان شناسان به

آن تصریح کرده اند. 

جاده های یکطرفه و خطر!

آنچه مسلم است اینست که نسبت به ماهواره مثل هر ابزاردیگری بی نظر هستیم ومعتقدیم هیچ ابزاری مادام که می تواند سرویس دهی سازنده وسالم هم داشته باشد بد نیست.همچنان که نمی شودآن را مطلق و صدرصد پذیرفت.

هر برنامه ای که دیده یا شنیده می شود مهم است که چه پیامی به ما می دهد ئپشت آن پیام چه کسی هست یا چه کسانی آن را حمایت می کنند.چه عوارض و چه اثراتی بر عواطف و احساسات ما می گذارد .   ما چه برخورد و ارتباطی باآن اثرات و پیام ها برقرار می کنیم؟

باماهواره چه باید کرد؟

اگرمحدودیت آ،رینی در استفاده از برنامه های ماهواره بدون جایگزین کردن برنامه های سازنده و مورد علاقه جوانان باشد به نتیجه نخواه رسید وجوانانبه انحرافها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد.

بنابراین با انتخاب برنامه های مناسب یا جایگزین کردن فعالیت های دیگر به جای تماشای برنامه ها ی ویرانگر ماهواره ،می توان

از پیامدهای منفی آن جلو گیری کرد .

ماهو



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ٢:۱٠ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٩ | ۱:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

بدون شرح !! (طنز)



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۸ | ٤:٠٧ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 

یک مادر می تواند 10 فرزندش را نگهداری کند؛

اما 10 فرزند نمی توانند یک مادر را نگه دارند



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۸ | ۱:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۸ | ۱:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۸ | ۱:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

در این خطبه حضرت علی علیه السلام به غفلت و بی‌توجهی مردم پرداخته است و با بیان شرایط سخت پس از مرگ، انسان را از غفلت برحذر داشته است . حضرت می‌فرماید:

" فَإنَّکُمْ لَوْ عَایَنْتُمْ مَا قَدْ عَایَنَ مَنْ ماتَ مِنْکُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ، وَ سَمِعْتُمْ وَ اطَعْتُمْ؛ اگر مى‌دیدید آنچه را که مردگانتان پس از مرگ دیده‌اند، بی‌تابى مى‌نمودید و وحشت و اضطراب بر شما چیره مى‌شد ."

حتما همه شما در قبرستان، هنگام دفن میتی حضور داشته‌اید. در آن حال فردی را نظاره‌گریم که تا ساعاتی قبل زنده بود و قادر به انجام هر کاری بود ولی اکنون به موجودی بی حرکت و خاموش تبدیل شده است . البته این حالات، ظاهر امر است چرا که در باطن اتفاقاتی در حال رخداد است که ما نمی‌بینیم و میّت آن وقایع را درک می‌کند. بر اساس روایات، در این حال آن فرد داد و فریاد هم می‌کند اما کسی نمی‌شنود. حضرت علی علیه السلام در این فراز به این نکته اشاره می‌کنند که شما که زنده هستید متوجه نمی‌شوید چه بر سر آن مرده می‌آید و اگر می‌دیدید به وحشت و اضطراب می‌افتادید.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا انسان پس از مرگ دچار وحشت و اضطراب می‌شود؟!

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٤ | ۱۱:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()

 



تاريخ : ۱۳٩۳/۳/٤ | ٩:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()
 
 
 


تاريخ : ۱۳٩۳/۳/۱ | ٥:٤٩ ‎ب.ظ | نویسنده : امیدعلی صوفی | نظرات ()
  • دانلود کتاب | بیا اینجا
  • ساعت فلش

    کد ذکر ایام هفته